شهرداری اصفهان در بامداد 19 مهرماه به منظور برگزاری مراسم چوگان که بخشی از برنامه‌های اجلاس بین‌المللی میراث ناملموس است، اقدام به کندن بخشی از کفپوش‌های میدان نقش جهان در نزدیکی سر در بازار قیصریه کرد؛ درحالی که مجوزهای لازم از سازمان میراث فرهنگی را اخذ نکرده بود.

به گزارش صدای ایرانیان به نقل از خبرگزاری میراث فرهنگی، شهرداری اصفهان در بامداد 19 مهرماه به منظور برگزاری مراسم چوگان که بخشی از برنامه‌های اجلاس بین‌المللی میراث ناملموس است، اقدام به کندن بخشی از کفپوش میدان نقش جهان در نزدیکی سر در بازار قیصریه کرد.

سازمان میراث فرهنگی در گزارش منتشر کرده خود نوشت: «میدان نقش جهان اصفهان در یک اقدام پنهانی و عجیب زیر نور چراغ‌های یک دستگاه خودرو وانت زخم برداشت. کارگران شهرداری اصفهان با نظارت اعضای فدراسیون چوگان کشور در اقدامی خودسرانه، بدون مجوز از سازمان میراث فرهنگی و بدون حضور کارشناسان اداره میراث فرهنگی اصفهان از تاریکی شب و خلوت بودن میدان ثبت جهانی شده نقش جهان استفاده و اقدام به برچیدن ناگهانی سنگ‌های کفپوش این میدان تاریخی در نزدیکی سر در بازار قیصریه کردند.»

«حجت‌الله دهخدایی»، دبیر فدراسیون چوگان که بامداد ١٩مهرماه  همزمان با شروع تخریب کفپوش‌های نقش جهان در محل حاضر بود مدعی شده بود «برچیدن کفپوش‌های میدان نقش جهان اصفهان با هماهنگی مسعود سلطانی‌فر، رئیس سازمان میراث فرهنگی و معاون رئیس‌جمهوری صورت گرفته است.»

«فرهاد نظری»، مدیرکل دفتر ثبت آثار تاریخی کشور با اعتراض به تخریب کفپوش‌های سنگی میدان تاریخی نقش جهان گفت:  «تخریب پنهانی کفپوش‌های میدان نقش جهان اقدامی خودسرانه و بسیار اشتباه بود.»

 نظری در ادامه افزود: فدراسیون چوگان و شهرداری اصفهان براساس موازین میراث جهانی و ضوابط میراث فرهنگی کشور باید بلافاصله اقدام به جبران خسارت وارد شده به میدان نقش جهان و کارگزاری دوباره کفپوش‌های تخریب شده میدان نقش جهان کنند.

گفته می‌شود که یگان حفاظت میراث فرهنگی سعی در ممانعت از ادامه تخریب گرفتند؛ اما دست‌اندرکاران این اقدام کوتاه نیامدند. درنهایت با حضور مسئولان سازمان میراث فرهنگی، فعالیت شهرداری در میدان نقش جهان متوقف شده‌است.

طبق گزارش‌های منتشر شده شهرداری اصفهان در پی این اتفاق بجای بازسازی کفپوش‌ها تنها بخش‌های کنده‌شده را چمن‌کاری کرده و روی سنگ‌های باقیمانده هم چمن گذاشته‌است.

براساس برناه‌های اعلام این اجلاس و همچنین تبلیغات صورت‌گرفته در سطح شهر اصفهان، قرار بود تنها یک رژه نمادین توسط تیم‌های چوگان در خیابان‌ها و بخشی از فضاهای عمومی شهرصورت بگیرد؛ اما ناگهان در اقدامی عجیب شهرداری اصفهان و اعضای فدراسیون چوگان کشور تصمیم به احداث یک زمین چوگان برای برگزاری یک مسابقه در میدان ثبت جهانی شده نقش جهان گرفتند.

 به نوشته تارنمای میراث خبر، محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی کشور هم با اطلاع از تخریب‌های انجام‌شده در میدان نقش جهان اصفهان گفته است: «میدان نقش جهان، میراث جهانی بشر است و تصمیم‌گیری برای هر فعالیتی در هر نقطه از این اثر تاریخی باید با هماهنگی سازمان جهانی یونسکو باشد.»

به گزارش صدای ایرانیان این وقایع درحالی رخ می‌دهد که اصفهان میزبان میهمانان خارجی و رئیس دفتر یونسکو در اجلاس جهانی میراث ناملموس بود.

میدان نقش جهان اصفهان در سال 1358 در فهرست میراث جهانی به ثبت رسیده و به واسطه آن، هرگونه دخل و تصرف در این اثر جهانی نیاز به مجوزهای رسمی از سازمان میراث فرهنگی کشور و یونسکو دارد.