امیر شکیب

صدای ایرانیان (نمایندگی مالزی)؛ مالزی اعلام کرد پناهندگان و مهاجران غیر قاونی را تا مرز خارج از این کشور اسکورت خواهد کرد.  به گزارش تارنمای استار مالزی، دولت این کشور اعلام کرد تمام مهاجران غیر قانونی و پناهجویان را تا آبهای خارج از این کشور اسکورت خواهد کرد. طی روزهای گذشته بیش از هزار مهاجر غیر قانونی از آبهای اندونزی و مالزی نجات یافتند. اغلب مهاجران غیر قانونی میانماریهای مسلمان هستند که از فشار بودائیان تندرو از این کشور فرار می‌کنند.

دولت مالزی پیش از این اعلام کرده بود از این پس هیچ پناهجویی را در این کشور نمی‌پذیرد. ریچارد توئل، نماینده دفتر کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در مالزی طی چند روز گذشته اعلام کرده بود که این کشور دیگر پناهجویانی که به منظور مستقر شدن در یک کشور سوم به مالزی سفر می‌کنند را مورد پذیرش قرار نمی‌دهد.

دولت مالزی چندی پیش از کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان خواسته بود در یک چارچوب زمانی سه ماهه نسبت به انتقال ده ها هزار پناهجوی کشورهای مختلف از جمله ایران به کشور سوم اقدام کند. ریچارد توئل تصریح کرد که توان دفتر کمیساریایی عالی پناهندگان سازمان ملل در مالزی برای حمایت از پناهجویان آنگونه که در گذشته انجام می‌شد، به دلیل کاهش منابع موجود امکان پذیر نیست.