امیر شکیب

صدای ایرانیان (نمایندگی مالزی)؛ سخت گیری دولت و لزوم قوانین حجاب اجباری برای زنان مسلمان در مالزی موضوعی است که طی روزهای گذشته در شبکه های مجازی در حال گسترش است. طی روزهای گذشته پیامی مبنی لزوم تصویب قوانین جدید از طرف دولت مالزی در رابطه با حجاب اجباری زنان مسلمان و دریافت جریمه از زنان مسلمان بی حجاب به صورت آنلاین در میان مردم مالزی در حال گسترش بوده است.

 تارنمای استار و به نقل از “عبدالمطلب عبد رحیم” رئیس پلیس مذهبی جوهور نوشت، این پیام حقیقت نداشته و چنین تصمیمی تنها باعث گسترش نگاهی منفی به دولت مالزی خواهد بود.

او همچنین اعلام کرد، با فشار از طرف دولت بر روی مسلمانان بر سر مسایل اینچنینی موافق نیست و چنین تصمیمی از طرف دولت مالزی واقعیت ندارد. وی همچنین افزود، علاوه بر این پیام که از طریق تلفنهای همراه برای مردم این کشور فرستاده میوشد پیامهایی نیز به صورت ویروس در شبکه های مجازی در حال پخش شدن است. پیامهایی که خبر از جریمه زنان مسلمان به علت نداشتن حجاب سر و یا پوشیدن لباسهای غیر اسلامی می‌دهند.

رئیس پلیس مذهبی جوهور اعلام کرد کسانی که چنین پیامهایی را دریافت می‌کنند پیش از فرستادن آنها برای دیگران بهتر است از صحت آن مطمئن شوند. در پیامهای پخش شده در میان مردم آمده است طبق قوانین وضع شده از این پس زنان مسلمان بدون حجاب ۸۰ رینگیت به علت نداشتن حجاب سر و ۱۲۰ رینگیت به علت پوشش غیر اسلامی جریمه خواهند شد. همچنین زنان و مردانی که بدون وجود رابطه خانوادگی در خیابانها موتور سواری کنند نیز جریمه خواهند شد، این جریمه برای مردان ۸۰ رینگیت و برای زنان ۱۰۰ رینگیت خواهد بود.

از طرفی تارنمای استار مالزی روز گذشته به نقل از تارنمای دولتی Teganukita نوشته بود، از این پس لباس گردشگران در سفر به استان ترنگانو مالزی کد گزاری خواهد شد. این دستور العمل به زودی به تمامی آژانسهای مسافرتی ابلاغ خواهد شد. به نظر میرسد این دستورالعمل تنها گردشگران به ویژه زنان گردشگر در استان ترنگانو را هدف قرار داده است.

“داتوک موحد جیدی” رئیس مرکز گردشگری این ناحیه با اطمینان اعلام کرد، دستورالعمل جدید گردشگران را از مسافرت به این نواحی باز نخواهد داشت. او ادامه داد، پس از صدور قطعی این دستورالعمل این قوانین به صورت عمومی به اطلاع خواهد رسد و بعد به اجرا در خواهد آمد.

او همچنین افزود در جلسه ای با شورای اسلامی ترنگانو در مورد آماده سازی این دستورالعمل و برای رسیدن به یک پوشش مناسب با قوانین اسلامی که گردشگران ملزم به رعایت آن باشند به نتایجی رسده است. ترنگانو یکی از ایالتهای مالزی و معروف به دارالایمان است. این ایالت در ساحل شرقی شبه جزیرهٔ مالایا واقع شده است و بسیاری از زیباترین سواحل مالزی در این ایالت قرار دارند.

ترنگانو، از معدود ایالاتی است که توسط حزب اسلامی مالزی، اداره می‌شود. این ایالت با سواحل زیبایش که به نگین کرانه ی شرقی مالزی معروف است محل مورد علاقه گردشگران خارجی است و علاوه بر جاذبه های تاریخی و فرهنگی اش، به دلیل نوار ساحلی طولانی و جزایر کوچک اطرافش، گردشگران دریا دوست را نیز به سوی خود جذب می‌کند.