به دلیل شیوع نوعی نادر از مالاریا، مسافران مالزی تا یک سال از اهدای خون معاف شدند.

به گزارش صدای ایرانیان و به نقل از خبرگزاری ایسنا، نوعی نادر از بیماری مالاریا به نام Plasmodium Knowlesi ابتدا توسط نوعی میمون موسوم به ماکاکو به انسان منتقل شده اما در حال حاضر انتقال از انسان به انسان بدون نیاز به میزبان واسط (میمون) توسط پشه ناقل، امکانپذیر است.

این بیماری دارای پیش آگهی وخیمی بوده و در حال حاضر در کشور مالزی به میزان قابل توجهی دیده می‌شود. به طوری که در سال 2013 حدود 68 درصد افرادی بستری شده به علت مالاریا در یک بیمارستان تخصصی در مالزی مبتلا به این نوع مالاریا بوده‌اند.

از سوی دیگر مرگ‌و‌میر این نوع مالاریا چند برابر سایر آن است. به طوری که این بیماری نیز مانند ابولا و ایدز در دسته بیماری‌های خطرناکی که از حیوان به انسان منتقل شده، قرار می‌گیرد. این بیماری مانند سایر انواع مالاریا از طریق خون قابل انتقال بوده و میزان مرگ و میر ناشی از گزش این پشه با انتقال بیماری سه بار بیشتر از سال‌های قبل شده است.

در کشور مالزی برای پیشگیری از این بیماری استفاده از پشه بند و اسپری‌های مخصوص به منظور کشتن پشه‌ها توصیه شده است.

بنابر اعلام پایگاه اطلاع رسانی سازمان انتقال خون، تا زمان دریافت پاسخ استعلام از مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، معاونت فنی و فناوری‌های نوین سازمان انتقال خون ایران تا اطلاع ثانوی افرادی را که در یک سال اخیر به مالزی سفر داشته‌اند، به طور موقت و طبق دستورالعمل‌های مربوط به مالاریا از اهدای خون معاف می‌کند.

این احتیاط صرفا جهت تضمین سلامت خون برای بیماران مصرف کننده فرآورده‌های خونی است.