حضور بیش از سه میلیون کارگر مهاجر غیرقانونی در مالزی و برخی سختگیری ها برای دریافت ویزا و باج گیری در این مسیر، اداره مهاجرت این کشور جنوب شرق آسیا را به یکی از فاسدترین نهادها تبدیل کرده و وزیر کشور مالزی روز سه شنبه به این فساد اعتراف کرد.

به گزارش صدای ایرانیان و به نقل از خبرگزاری ایرنا، ‘احمد زاهد حمیدی’ وزیر کشور مالزی با اعلام این موضوع که اداره مهاجرت این کشور جزو 10 نهاد فاسد مالزی است، خواستار افزایش اقدامات قانونی به منظور پاکسازی این مرکز از فساد و رانت خواری شد.

مطالعات موسسه ‘ارنست اند یانگ’ نیز نشان می دهد مالزی یکی از فاسدترین کشورهای جهان است.

39 درصد از شرکت کنندگان در نظرسنجی این موسسه اعلام کرده اند فعالیت های مربوط به رشوه گیری و فساد به میزان زیادی در مالزی مشاهده می شود که این رقم تقریبا دو برابر میانگین منطقه آسیا ـ اقیانوسیه است.

وزیر کشور مالزی در ادامه تاکید کرد این وزارتخانه با آژانس های غیرقانونی که افراد را نیز به صورت غیرقانونی وارد مالزی می کنند و همدستان آن ها در اداره مهاجرت به شدت برخورد می کند.

پلیس و احزاب سیاسی مالزی در صدر نهادهای فاسد این کشور قرار دارند.

سال گذشته نیز رسانه های مالزی افشا کردند افسران اداره مهاجرت دو فرودگاه اصلی این کشور با دریافت دستکم 10 هزار رینگیت به ازای هر مهاجر خارجی آنها را به طور غیر قانونی وارد این کشور کرده اند.

براساس آمار ‘ریچارد ریوت’ وزیر منابع انسانی مالزی، شش میلیون و 700 هزار کارگر خارجی در این کشور که 30 میلیون جمعیت دارد فعالیت می کنند که تنها دو میلیون و 100 هزار نفر از این کارگران خارجی مجوز معتبر کار دارند.

احمد زاهد حمیدی طی سخنانی به مناسبت روز مهاجرت در پوتراجایا، اقرار کرد جریمه های نقدی باعث کاهش فساد در اداره مهاجرت این کشور نشده است و از این رو لازم است اقدامات قانونی بیشتر برای مبارزه با متخلفان این حوزه وضع شود.

وزیر کشور مالزی اقرار کرد اداره مهاجرت این کشور از نظر فساد و موضوعات مرتبط با مهاجران غیرقانونی جزو بدترین نهادهای مالزی است.

وی گفت که تا سال 2011 و پیش از اجرای برنامه هایی به منظور شناسایی مهاجران غیرقانونی نسبت مهاجران قانونی به غیرقانونی 10 به 30 بود که این نسبت در سال جاری 30 به 10 رسیده است.

معاون اداره مهاجرت مالزی پیش از این در واکنش به برخی از اخبار درباره ورود مهاجران غیرقانونی به مالزی اعلام کرده بود که این افراد از طریق آژانس های غیرقانونی وارد مالزی می شوند.

‘ساکیب کاسمی’ گفت که تحقیقات نشان می دهد ارتباطی بین سیاسیون و افراد داخلی مالزی با ورود مهاجران غیرقانونی وجود ندارد.

مقامات مهاجرتی مالزی از ابتدای سال جاری تا اواسط ماه گذشته 451 کارفرما و 26 هزار و 785 مهاجر غیرقانونی را در چهار هزار و 893 عملیات در سراسر این کشور بازداشت کردند.