امیر شکیب

صدای ایرانیان (نمایندگی مالزی)؛ 8 قاچاقچی که تبعه استرالیا، برزیل، نیجریه، غنا و اندونزی بودند و در ساعت 25 دقیقه بامداد چهارشنبه 29 آپریل در جزیره نوسا کامبانگان در جنوب استان جاوای مرکزی اندونزی اعدام شدند. به گزارش آنتارا، خبرگزاری رسمی اندونزی، یک تبعه فیلیپین نیز پیش از این جزو افراد اعدامی بود که پس از مذاکرات بنیگنو آکینو، رییس جمهوری فیلیپین با جوکو ویدودو همتای اندونزیایی خود در حاشیه اجلاس سران کشورهای عضو اتحادیه جنوب شرق آسیا، آ‌سه‌آن در مالزی اعدام مری جین فیستا ولوسو تبعه فیلیپین به تاخیر افتاد.

اعدام سرژ اطلاوی 51 ساله، قاچاقچی تبعه فرانسه نیز به دلیل بررسی بیشتر پرونده به تاخیر افتاد و سخنگوی دادستانی اندونزی تاکید کرد تاخیر در اعدام او به دلیل فشارهای پاریس نبوده است.

استرالیا صبح روز چهارشنبه پس از اعدام دو تبعه این کشور سفیر خود در جاکارتا را برای مشورت فراخواند. جولی بیشاپ وزیر امور خارجه استرالیا نیز اعلام کرد پائول گریکسون سفیر این کشور تا آخر هفته به کانبرا باز می‌گردد تا در باره مناسبات با جاکارتا مشورت شود. او روز سه شنبه نیز با رد انتقاد مخالفان دولت، از تغییر حکم اعدام اندرو چان و میوران سوکوماران دو شهروند استرالیایی در اندونزی ابراز ناامیدی کرده بود و تاکید داشت کانبرا هر کاری که می‌توانست را انجام داده است.

براساس گزارش شبکه خبری ای.بی.سی، تونی ابوت، نخست وزیر استرالیا نیز پس از اعدام اتباع قاچاقچی این کشور در اندونزی گفت این لحظه تاریکی در روابط کانبرا با جاکارتا است.

بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل، استرالیا، فرانسه و اتحادیه اروپا طی چند هفته گذشته فشار زیادی برای لغو حکم اعدام این قاچاقچیان به اندونزی وارد کردند.

استرالیا به همراه اتحادیه اروپا و فرانسه شب گذشته نیز از دولت اندونزی خواستند از اجرای حکم اعدام قاچاقچیان خارجی در آن کشور خودداری کند.

خوسه مانوئل گارسیا مارگالو، وزیر خارجه اسپانیا نیز روز جمعه در اعتراض به آنچه که اعلام مقامات اندونزی مبنی بر برنامه اجرای اعدام 10 متهم به قاچاق مواد مخدر عنوان شد، سفر خود به این کشور را لغو کرد.

رییس جمهوری اندونزی که از مهرماه سال گذشته سکان هدایت کشورش را در دست گرفته، با رشد روزافزون معتادان و قاچاق مواد مخدر مواجه شده است؛ وی برای مقابله با این پدیده بار دیگر اجرای احکام متوقف شده اعدام در آن کشور را آغاز کرد.

مقامات اندونزی از سال 2008 میلادی اجرای احکام اعدام را متوقف کرده بودند اما از سال گذشته اجرای این احکام در میان مخالفت گروه های مخالف حکم اعدام، بار دیگر آغاز شد و چهار تن در سال 2013 میلادی و 6 تن نیز به تازگی اعدام شدند.

نزدیک به 130 قاچاقچی مواد مخدر در آن کشور در انتظار اجرای حکم اعدام هستند؛ در بین افراد خارجی محکوم به اعدام، اتباعی از کشورهای استرالیا، چین، ایران، فرانسه، غنا، انگلیس، هند، مالزی، مالاوی، هلند، نیجریه، پاکستان، سنگال، سیرالئون، آمریکا، ویتنام و زیمبابوه وجود دارند.