گروهی از معترضان به دولت مالزی روز شنبه با تجمع در مرکز شهر کوالالامپور پایتخت این کشور جنوب شرق آسیا خواستار آزادی انور ابراهیم، رهبر مخالفان دولت و انجام اصلاحات در مالزی شدند.

به گزارش صدای ایرانیان (نمایندگی مالزی) و به نقل از ایرنا، دستکم 50 انجمن غیردولتی برای حضور در این راهپیمایی و تجمع اعتراض آمیز فراخوان داده بودند، اما مقامات دولتی مالزی آن را غیرقانونی دانسته و تاکید داشتند 10 روز پیش از این تجمعات باید مجوزهای لازم گرفته شود.

به رغم غیرقانونی اعلام شدن این تجمع، معترضان به سیاست های دولت مالزی عصر روز شنبه در سه نقطه شهر کوالالامپور تجمع کرده و به سمت مرکز خرید سوگو در مرکز کوالالامپور راهپیمایی کردند. این معترضان که بیشتر آن ها لباس های سیاه رنگ در اعتراض به زندانی کردن انور ابراهیم برتن داشتند، دست نوشته هایی با مضمون انجام اصلاحات و آزادی رهبر مخالفان دولت با خود حمل می‌کردند.

برخی از اعضای حزب عدالت مردم مالزی و دختر انور ابراهیم که کمپینی در اعتراض به زندانی کردن پدرش تشکیل داده در این راهپیمایی اعتراض آمیز شرکت داشتند. این گروه اعلام کرده اند شنبه هر هفته در مرکز شهر کوالالامپور تجمع اعتراض آمیز برگزار می‌کنند و تا زمان دست نیافتن به اهداف خود به این اعترضی ادامه می‌دهند. پلیس مالزی اواخر ماه گذشته به این گروه که امروز نخستین تجمع خود را برگزار کرد، پیشنهاد داده بود اعتراضات خود را در ورزشگاه بوکیت جلیل برگزار کند.

پلیس شهر کوالالامپور امروز برای ممانعت از تجمع معترضان مقابل برج دوقلوی پتروناس در مرکز این شهر موانعی ایجاد کرد، اما راهپیمایان مسیر خود را به مرکز خرید دیگری در کوالالامپور ادامه دادند. دادگاه فدرال مالزی 21 بهمن ماه انور ابراهیم رهبر مخالفان دولت این کشور را به اتهام روابط غیراخلاقی محکوم به پنج سال زندان کرد و او از دادگاه راهی زندان شد.

دادگاه تجدیدنظر مالزی اواخر سال گذشته انور ابراهیم 67 ساله را به دلیل ارتکاب جرائم غیراخلاقی در سال 2008 به پنج سال زندان محکوم کرده بود. او پس از رای دادگاه تجدیدنظر در درخواستی از دادگاه فدرال این کشور خواستار تغییر حکم دادگاه پیشین شده بود. تحلیلگران و مخالفان دولت مالزی، رای دادگاه را به نوعی تقابل نجیب تون رزاق نخست وزیر مالزی و انور ابراهیم رهبر مخالفان دولت دانستند و زندانی شدن انور نیز از سوی برخی تحلیلگران و کارشناسان به عنوان نوعی سرکوب سیاسی در نزد مردم تلقی شد.

حکم دادگاه فدرال مالزی و حضور رهبر مخالفان دولت مالزی در پشت میله های زندان و حرکت های حامیانش می‌رود او را به رهبری قدرتمند تبدیل کند و در انتخابات آینده، حزب حاکم را تحت تاثیر قرار دهد، حرکتی که برخی تحلیلگران آن را پیش بینی می‌کردند.

آنها معتقد بودند میله های زندان برای انور ابراهیم همراهی بیشتری به دنبال خواهد داشت، هر چند از دنیای سیاست فاصله می‌گیرد، اما تریبون مخالفان دولت تندتر و خطری برای حزب حاکم آمنو خواهد بود.