محمدتقی فاضل میبدی با اشاره به اینکه آیت الله طالقانی می گوید «آن اندازه که علما و آخوندهای ما بر کفر حساس بودند بر ظلم حساس نبودند،» این پرسش ها را مطرح کرد که «چرا نسبت به ظلم اقتصادی حساس نیستیم؟» و «چرا بدان اندازه که برخی از ما به چهار تار موی دختر‌ها و زن‌ها حساس هستیم، به آن اندازه بر فقر حساس نیستیم؟» او به این پرسش ها این گونه پاسخ داد که: چون می‌گوییم آن نشانه کفر است و این فقط نشانه ظلم است و ظلم به ما ارتباطی ندارد!

به گزارش صدای ایرانیان، ایرانیان مقیم مالزی در شب تاسوعای حسینی، مصادف با دهم آبان ۱۳۹۳، با همت «جمع بنای توحید» در شهر کوالالامپور گرد هم جمع شدند تا یاد شهدای نهضت عاشورا را گرامی بدارند و به سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین محمدتقی فاضل میبدی با موضوع «از مدینه تا شام، اسلام نبوت و اسلام سلطنت» گوش فرا دهند.

در این مراسم که با تلاوت آیاتی از کلام الله و خواندن دعای وارث آغاز شد، عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم به تشریح این موضوع پرداخت که از دل نقل این حوادث چه چیزی را می‌توانیم برای زندگی امروزمان بهره بگیریم؟ و اضافه کرد باید از این تاریخ برای زندگی امروزمان عبرت بگیریم.

فاضل میبدی در آغاز سخنرانی خود با انتقاد از اینکه برنامه‌هایی که در رابطه با محرم در کشور و در سطح رسانه ملی برگزار می‌شود اقناع کننده نیست، گفت: هرسالی که می‌گذرد فرهنگ امام حسین و عاشورا به دست ما شیعیان غریب‌تر و مظلوم‌تر واقع می‌شود.

این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه این پرسش را مطرح کرد که: این هزینه‌هایی که در این مراسم‌ها و در این شب‌ها می‌شود به چه اندازه بر فرهنگ مسلمین و فرهنگ شیعه تاثیر مثبت می‌گذارد؟

وی ادامه داد: باید تحقیق بشود که آیا آسیب‌های اجتماعی بیشتر شده یا کمتر؟ اخلاق اجتماعی بهتر شد یا بد‌تر؟ رابطه مردم با خود، همنوعان و حکومت و مردم بهتر یا بد‌تر شد؟

فاضل میبدی با اشاره به جنگ روی داده در صحرای کربلا تصریح کرد که «جنگ کربلا، جنگ اسلام و کفر نبود.» او در رابطه با دو لشگر درگیر در این جنگ خاطرنشان کرد: دو لشگری که هر دو مسلمان بودند و نماز می‌خوانند به گونه‌ای در برابر هم بایستند که با بد‌ترین فضاحت و جنایت محبوب‌ترین اولاد پیامبر خدا را با بد‌ترین وضع به شهادت برسانند. نباید ساده از کنار این واقعیت گذشت. این چه واقعه تاریخی است؟

این استاد دانشگاه مفید قم با قابل بحث دانستن ۵۰ سال تاریخ پس از پیغمبر و داستانهای گذشته و با ذکر این نکته که اسلام تنها دین تاریخ نیست و جریان کربلا تنها جریان تاریخ نیست، این پرسش را مطرح کرد که از دل نقل این حوادث چه می‌توانیم برای زندگی امروزمان بهره بگیریم؟

این شاگرد برجسته مرحوم آیت الله العظمی منتظری با ذکری سخنی از امام علی (ع) در نامه ۳۱ نهج البلاغه خطاب به فرزندانش تاکید کرد که در برخورد با تاریخ باید «عقل درایت» را به جای «عقل روایت» به کار برد و خوب و بد تاریخ را از هم جدا کرد تا نکات مثبت آن را انتخاب کنیم و با پندگیری از تاریخ گذشتگان آن‌ها را در زندگی مان پیاده کنیم.

او در ادامه افزود: تاریخ را با تحلیل عقلی بخوانیم که امور خوب و امور مکدر و زشت آن را از هم جدا کنیم.

سخنران شب تاسوعای مراسم مردمی در مالزی با نگاهی اجمالی به مسئله و تاریخ ۵۰ ساله پس از پیغمبر و با طرح این نکته که سوال «امام حسین را چه کسی کشت؟» باید به سوال «امام حسین را چه چیزی کشت؟» تبدیل شود، پرسید: «چه چیزی باعث شد امام حسین کشته شود؟»

او با ذکر تاریخ سیر بنی امیه در زمان پیغمبر و پس از آن و بازگشت خانواده ابوالعاص به عنوان یک خانواده مطرود پیغمبر در زمان خلیفه سوم اظهار داشت که این خانواده پست وزارت دارایی را در زمان عثمان اشغال کرد. فاضل میبدی با ذکر این نکته که «ثروت زیاد حاکمان مسلمان را مست و دیوانه کرد،» اضافه کرد: پولهای نفتی که می‌آید خطرناک است. بشر اگر از جهت مالی احساس استغنا کرد طغیان می‌کند.

استاد دانشگاه مفید قم در ادامه با ذکر روایت تاریخی گفت: تبعیدیان پیغمبر مسئول این ثروت‌ها شدند و جمعی انسان مسلمان پاک چون حجربن عدی، عمروبن حمق و ابوذر غفاری که محبوبان پیامبر بودند کنار گذاشته شدند.

این محقق امور دینی در ادامه تاکید کرد که هنوز برخی صحابه و برخی تابعین زنده هستند و زمانی نگذشته است اما مطرودین پیغمبر برمی‌گردند و وزیر و وکیل می‌شوند و محبوبان پیامبر در بیابان‌های ربذه تبعید‌ هستند و یا در شامات به دست معاویة بن ابی سفیان اعدام می‌شوند.

حجت الاسلام و المسلمین محمدتقی فاضل میبدی با اعلام این نکته تاریخی که در این ۴۰ -۵۰ سال برای تفسیر دین خدا به شکلی که صاحبان قدرت می‌خواهند تفسیر شود چند مسئله اتفاق افتاد؛ اولین آن‌ها را جعل حدیث و نسبت دادن دروغ به پیامبر توسط آخوندهای درباری استخدامی معاویه و کسانی که دین را با پول می‌فروختند دانست و تاکید کرد که مردم شام خبری از خاندان نبوی نداشتند.

فاضل میبدی با استناد به جمله‌ای از مرحوم دکترعلی شریعتی که «اگر با یک کمونیست روبرو شویم به راحتی با او بحث می‌کنیم، اما اگر با یک مسلمان جاهل روبرو شویم بسیار سخت است با او گفت و گو کنیم»، از سختی برخورد با جهالت مذهبی گفت و افزود: اولین نتیجه این دیگ پر از حنظل استبداد، جهل مذهبی است. هیچ خطری در فرهنگ دینی بد‌تر از جهالت دینی نیست و از دل جهالت دینی استبداد دینی هم در می‌آید.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این مسئله که در زمان معاویه بر بالای منبر سب و تحریف شخصیت حضرت علی بن ابی طالب انجام می‌شده است، به از بین رفتن «ذم و عظمت گناه دروغ گویی و دروغ به دین بستن» اشاره کرد و با ذکر جمله‌ای از حضرت علی که می‌فرمایند: «ان هذا الدین قد کان اسیرا فی ایدی الاشرار،» اضافه کرد: این انسانهای شر انسانهای کافر نبودند. دین در دست یک عده آدمهایی بود که آن را به نفع هوا و هوس و به نفع قدرت طلبی تفسیر می‌کردند. اینان هواهای نفسانی خود را با تفسیر دین کردن دنبال کردند. دنیاطلبی شان را از راه تفسیر دین دنبال می‌کردند.

این محقق دینی با ذکر سوالی از حضرت علی در باب چگونگی سرنگونی دولت عثمان از نهج البلاغه نقل کرد که حضرت علی در پاسخ به این سوال در جمله‌ای بلیغ پاسخ دادند: استأثر فاساء الاثره. عثمان منافع خود و گروه و اطرافیانش را بر منافع ملت تقدم می‌داشت.

فاضل میبدی با اعلام این نکته که حضرت علی با انقلاب بر علیه عثمان و سنت خلیفه کشی مخالف بودند و با دفاع از اصلاح و اصلاحات از کلام امیرالمومنین و امام حسین علیه السلام و به نقل از نهج اللبلاغه حضرت علی در پاسخ به انقلابیون علیه عثمان گفت: پاسخ علی به انقلابیون این بود که «جزعتم فاساتهم الجزع: شما هم بدکاری کردید» و او با خلیفه کشی مخالفت کرد.

این استاد برجسته حوزه علمیه قم با اعلام این مسئله که خشونت از جهالت مذهبی در می‌آید، در توضیح کلمه جهل در زبان عربی گفت: در ادبیات عرب کلمه جهل در برابر علم نیست. جهل در برابر عقل است و حلم. اگر حلم دارد بردبار است و اگر جهل دارد خشونت طلب است.

همچنین در ادامه و با اشاره به خشونت‌هایی که در کشورهای اسلامی رخ می‌دهد اظهار داشت: منشا خشونت‌هایی که در کشورهای اسلامی اتفاق می‌افتد، جهل مذهبی است.

فاضل میبدی با ذکر جمله‌ای از مرحوم آیت الله طالقانی که «آن اندازه که علما و آخوندهای ما بر کفر حساس بودند بر ظلم حساس نبودند،» این پرسش را مطرح کرد که «چرا نسبت به ظلم اقتصادی حساس نیستیم؟» و «چرا بدان اندازه که برخی از ما به چهار تار موی دختر‌ها و زن‌ها حساس هستیم، به آن اندازه بر فقر حساس نیستیم؟»

او به این پرسش این گونه پاسخ داد که: چون می‌گوییم آن نشانه کفر است و این فقط نشانه ظلم است و ظلم به ما ارتباطی ندارد! چون ما باید بر کفر حساس باشیم! و این برخلاف قرآن و متون اصیل دینی است.»

عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم با ذکر آیه ۸۲ سوره مبارکه انعام «الذین آمنوا ولم یلبسوا إیمانهم بظلم أولئک لهم الأمن وهم مهتدون» گفت که خداوند خطاب به مردم می‌فرماید که اگر ایمان آوردید و ظلم در جامعه شما نبود شما آرامش خواهید داشت و جامعه هدایت یافته جامعه‌ای است که ایمانش مغشوش به ظلم نباشد.

فاضل میبدی با شرح این مسئله که این ظلم در همه حوزه‌ها مطرح است، از دروغگویی شوهر به زن و زن به شوهر تا دروغگویی اخبارگو و صداوسیما و ملت به دولت و بالعکس را از مصادیق این ظلم عنوان کرد و پرسید: چقدر درباره صداقت بحث کردیم؟ چقدر درباره تحقق وعده و حرمت وعده بحث کردیم؟ و افزود: ما از لحاظ اخلاق مخصوصا اخلاق اجتماعی بسیار وضعمان خراب است.

این روحانی نواندیش، امنیت اجتماعی را یکی از شاخصه‌های جامعه دینی و اسلامی دانست و گفت که معاویه پس از جهل مذهبی این امنیت را از مردم گرفت.

این محقق دین پژوه با ذکر رفتار خلفای راشدین در برخورد با مردم و ذکر مثالی از رفتار خلیفه دوم گفت: تا زمان معاویه، خلفای راشدین بدون خدم و حشم بین مردم می‌رفتند و هر کس اشکالی داشت در حین خطبه مطرح می‌کرد.

او در قیاس رفتار خلفای راشدین با معاویه از قول او نقل کرد که معاویه گفت: که زبان شما آزاد است تا مادامی که مزاحم ملک ما نشوید.

فاضل میبدی این مسئله را مصداق سلب آزادی دانست و آزادی را توانایی انسان در گفتن سخن حق بدون لکنت زبان در برابر حاکمیت جامعه دانست.

او اولین فرد و حاکمی را که این آزادی را در یک بیان مستقیم به مردم داد، امام علی ابن ابی طالب علیه السلام در شهر انبار دانست و با ذکر روایت تاریخی این مسئله گفت که حضرت علی در برابر رفتار مردم شهر انبار این مسئله را به عنوان خواست حاکم از مردم مطرح می‌کند که از هیچ سخن حقی نسبت به من دریغ مدارید و راههای عدالت برای من باز کنید.

این استاد حوزه و دانشگاه با ذکر جمله‌ای از حضرت علی «لن تقدس امة لا یوخذ للضعیف فیها حقه من القوی بغیر متتعتع» مبنی بر اینکه هیچ امت و ملتی به قداست و پاکیزگی نمی‌رسد مگر اینکه حق ضعیف از قوی بدون لکنت زبان ستانده شود، گفت که این جمله از امام علی را باید بر سر در سازمان ملل با ترجمه به صد زبان در کنار شعر سعدی و یا حتی بر صفحه خورشید نوشته شود تا همه بشریت آن را ببینند.

استاد دانشگاه مفید قم پس از ذکر این جمله گفت: حکومت‌هایی چون حکومت اموی تلاش می‌کنند این آزادی را پس از عقلانیت دینی از مردم بگیرد.

فاضل میبدی با ذکر جمله‌ای از مرحوم مرتضی مطهری که «این جهل مذهبی هنوز که هنوز است در جامعه شیعیان و جامعه مذهبی مانده است،» از این مسئله شکایت کرد که در همه حوزه‌ها در جامعه مسلمین و یا در مجلس شورا پای هر چیزی یک آیه قرآن می‌ریزند و این رویکرد روایتی می‌تواند موجبات دین گریزی و یا دین ستیزی جوانان را فراهم آورد.

استاد حوزه علمیه قم در ادامه و در باب منکر از دیدگاه علی ابن ابی طالب و با استناد به عتاب و خطاب‌های او نسبت به استادندارانش در نهج البلاغه می‌گوید: منکر از نگاه علی با نگاه به عثمان بن حنیفی بود که در خانه پولداری غذا خورده و فقرای شهر از آن سفره محروم بودند.

او شاه بیت درگیری امام علی و معاویه و یا امام حسین و یزید را بر سر سه چیز دانست که در این ۵۰ سال اتفاق افتاد و آن سه چیز عبارتند از: «بدعت‌هایی که در دین خدا گذاشتند»، «ثروت جامعه به دست نااهلان سپرده شد» و «مسئولیت‌های جامعه به دست نااهلان داده شد» و اظهار کرد که اگر این سه چیز درست بشود، نماز روزه و همه چیز مردم درست می‌شود.

استاد دانشگاه مفید و عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم با اعلام این مسئله که روح ۳۰ ماده‌ای اعلامیه جهانی حقوق بشر همین رویکرد است که آدم‌ها بتوانند در این دنیا بدون مزاحمت مستبدان زندگی کنند. به ذکر مواردی پرداخت که حکومت‌ها را می‌تواند از پای در آورد. او این موارد را بدین شرح ذکر کرد:

۱- آدمهای پست را در جامعه به جلو انداختن

۲- آدمهای باسواد و فهمیده جامعه را خانه نشین کردن

۳- به امور فرعی چسبیدن که مشکل جامعه نیست

۴- امور اصلی جامعه را فراموش کردن

سخنران شب تاسوعای مراسم مردمی محرم در مالزی در پایان سخنرانی خود با ذکر این نکته که «هیچ فرهنگی به مانند فرهنگ امام حسین اینقدر مورد ظلم قرار نگرفته»، گفت: «آنچه امام حسین را به شهادت رساند هنوز در جوامع مسلمین وجود دارد.»

در پایان و پس از سخنرانی، ذاکر اهل بیت حاضر در مراسم به مداحی پرداخت و مراسم با ذکر مصیبت شب تاسوعای سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین و عزاداری و سینه زنی به پایان رسید.