صدای ایرانیان (نمایندگی مالزی)؛ دولت مالزی روز جمعه تعداد افراد پناهنده و پناهجوی ثبت نام شده در این کشور را ۱۵۱ هزار و ۸۳۸ نفر و از کشورهای میانمار، افغانستان، چین، مصر، ایران و چند کشور دیگر اعلام کرد.

شهیدان کاسیم، وزیر دفتر نخست وزیر مالزی، گفت: که ۹۹ هزار و ۵۰ نفر از این افراد پناهنده هستند، در حالی که ۵۲ هزار و ۷۸۸ نفر به عنوان پناهجو تا ۳۱ ژانویه (۱۱ بهمن) در مالزی ثبت نام کرده اند. او گفت: که ۱۴۰ هزار و ۵۹۰ نفر از این افراد پناهنده و پناهجو را اتباع کشور میانمار تشکیل می‌دهند.

ده ها هزار نفر از مسلمانان روهینگیا در میانمار پس از فشار و آزار بودائیان تندرو خانه و کاشانه خود را رها کرده و به مالزی پناه آورده و هم اکنون در اردوگاه های مختلف در شرایط بسیار دشوار بسر می‌برند. گروهی از این افراد در دو روز گذشته همزمان با سفر تین سین رئیس جمهور میانمار به مالزی در اعتراض به این سفر دست به راهپیمایی های اعتراض آمیز زده اند.

به گزارش تارنمای روزنامه نیواستریت تایمز، وزیر دفتر نخست وزیر مالزی در ادامه، افراد پناهنده و پناهجو در مالزی را اتباع کشورهای میانمار، افغانستان، بنگلادش، کامبوج، چین، مصر، اندونزی، ایران، عراق، پاکستان و سومالی اعلام کرد.

او گفت: که دولت مالزی این وضعیت را به رسمیت نمی‌شناسد و این کشور کنوانسیون مربوط به وضعیت پناهندگان و پروتکل آن در سال ۱۹۶۷ را امضا نکرده است. مالزی تاکنون کنوانسیون پناهجویان ۱۹۵۱ را امضا نکرده است. شهیدان کاسیم، گفت: که مالزی به دلایل انسان دوستانه به این گروه مجوز حضور در این کشور را می‌دهد، مگر اینکه قوانین را نقض کنند و بازداشت شوند.

دولت مالزی از کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان نیز خواسته است در یک چارچوب زمانی نسبت به انتقال ده ها هزار پناهجوی کشورهای مختلف از جمله ایران به کشورهای دیگر اقدام کند. بسیاری از این پناهندگان و پناهجویان که اکثر آن ها میانماری هستند در وضعیت نامناسبی بسر برده و برخی گزارش ها نشان می‌دهد مورد آزار و اذیت و رفتار نامناسب قرار می‌گیرند.

برخی آمارها نشان می‌دهد از نظر ترکیب جمعیتی، ۷۰ درصد پناهجویان را مردان و ۳۰ درصد دیگر را زنان تشکیل می‌دهند و ۳۲ هزار و ۷۱۰ نفر از این افراد در رده سنی زیر ۱۸ سال قرار دارند. آذر ماه امسال گزارش هایی در خصوص وضعیت نامناسب پناهجویان کشورهای مختلف در مالزی و شرایط طاقت فرسای این گروه منتشر شد.

پناهجویانی که به مالزی سفر می‌کنند اجازه کار ندارند و مدرسه ای نیز برای فرزندان آن ها وجود ندارد، تا جایی که نبود فرصت ادامه تحصیل برای فرزندان، آن ها را مجبور به راه اندازی مراکزی داخلی کرده است تا زمینه آموزش فرزندان خود را فراهم کنند. این گزارش ها نشان می‌داد پناهجویان در مالزی در هر زمانی ممکن است بازداشت و به سلول های پر از زندانی منتقل شوند.

شبکه خبری الجزیره نیز گزارشی از پناهجویان در مالزی پخش کرد که نشان می‌داد این پناهجویان در بازداشتگاه ها به سر می‌برند و برای بازرسی بدنی مجبور به برهنه شدن هستند و در برخی موارد مورد ضرب و شتم قرار می‌گیرند.