صدای ایرانیان (نمایندگی مالزی)؛ مناسبات ایران و مالزی در سال جاری خورشیدی که آخرین روزهای آن را سپری می‌کنیم ناشی از مناسبات دو کشور طی سه سال گذشته است و مهمترین رویداد در مناسبات بازگشت محمدجلال فیروزنیا، سفیر ایران درمالزی به تهران پس از پایان دوره فعالیتش و تعیین نشدن سفیر جدید در کوالالامپور است. فیروزنیا در آخرین روزهای مهر ماه دیدارهای خداحافظی خود را با مقامات مالزی انجام داد و به تهران بازگشت.

کاهش ارزش مبادلات دو کشور، زندانیان ایرانی در مالزی، تلاش برای امضای موافقتنامه انتقال محکومین و انتقال تعدادی از زندانیان ایرانی در مالزی و سفرهیات های پارلمانی و اقتصادی – فرهنگی، بیشتر رویدادها در مناسبات دو کشور را در این سال تشکیل دادند.

رئیس مجلس مالزی بلندپایه ترین مقامی بود که از این کشور به ایران سفر کرد و معاون وزیر نیز بلندپایه ترین مقام ایرانی بود که از کوالالامپور دیدن کرد.

هم اکنون نیز گروه دوستی پارلمانی ایران و مالزی به ریاست محمدمهدی زاهدی، نماینده مردم زاهدان در مجلس و سفیر سابق ایران در مالزی برای دیدار با مقام های بلندپایه این کشور جنوب شرق آسیا در کوالالامپور بسر می‌برد.

 رویدادهای مهم در مناسبات ایران و مالزی در سال 93

– آیین شب فرهنگی ایران و ایالت سلانگور مالزی همزمان با ایام عید نوروز 93 در شهر شاه عالم، مرکز این ایالت برگزار شد. مختار بن هانی، معاون شهردار شاه عالم در این جشن، فرهنگ دو کشور مسلمان ایران و مالزی را نزدیک دانست و خواستار گسترش همکاری های فرهنگی با ایران شد.

– در نخستین هفته خرداد ماه نیز مقامات ارشد بانک های حکمت، مهر ایران، مهر اقتصاد، سینا و مقاماتی از بخش خصوصی و سازمان بورس ایران در همایش شبکه بانکداری اسلامی در آسیا که در مرکز همایش های بین المللی شهر کوالالامپور گشایش یافت، شرکت کردند.

– در خرداد ماه سال 93، معاون دانشگاه فناوری جوهور مالزی نیز در دیدار با محمد جلال فیروزنیا سفیر ایران در مالزی خواستار گسترش همکاری این دانشگاه با مراکز آموزش عالی و دانشگاه های ایران شد.

– محمدعلی سید ابریشمی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران و غلامرضا سلیمانی معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی با عبدالحارص عبدالله، مدیر عامل شرکت خودروسازی پروتون مالزی دیدار و در خصوص همکاری مشترک در صنعت خودرو مذاکره کردند. ابریشمی همچنین با مصطفی محمد، وزیر صنعت و تجارت خارجی مالزی دیدار و گفت وگو کرد. مصطفی محمد در این دیدار گفت که ما بدنبال گسترش همکاری های صنایع کوچک و متوسط با کشورهای دیگر بخصوص ایران هستیم.

– در اواسط خرداد ماه، نجیب تون رزاق نخست وزیر مالزی نیز پس از برگزاری آیین گشایش هفدهمین نمایشگاه سالانه صنایع کوچک این کشور از غرفه های ایران در این نمایشگاه بازدید کرد.

– در هفته پایانی خرداد نیز سفیر ایران با ژنرال نصرالدین بن عثمان رییس ستاد مشترک ارتش مالزی دیدار و دو طرف در خصوص همکاری ستاد مشترک ارتش دو کشور مذاکره کردند.

– در روزهای پایانی تیرماه، سفیر ایران در کوالالامپور از روند کند رسیدگی به پرونده های قضایی زندانیان ایرانی و مشکلات ناشی از آن انتقاد کرد. وی در دیدار با تون عارفین بن زکریا رییس دستگاه قضایی مالزی از روند کند رسیدگی به پرونده های قضایی زندانیان ایرانی در مالزی و مشکلات ناشی از آن برای زندانیان و خانواده های آن ها انتقاد کرد و خواستار تسریع در این روند شد.

– پلیس مالزی اواسط تیر ماه نیز از دستگیری یک ایرانی با 9 کیلو و 850 گرم مواد روان گردان شیشه در فرودگاه بین المللی کوالالامپور خبر داد. طبق قانون مالزی حکم افرادی که مواد مخدر به مالزی وارد کنند، اعدام است.

– نخستین نمایشگاه گردشگری برتر (لوکس) مالزی نیز مرداد ماه سال 93 با مشارکت شرکت های گردشگری ایرانی در کوالالامپور گشایش یافت. سال 93 حدود 70 هزار ایرانی از مالزی دیدن کردند، اما ایران تنها میزبان حدود دو هزار مالزیایی بود.

– اوایل مهر ماه سال 93 نیز در ادامه مناسبات و رایزنی های مقفامات ایران و مالزی، سیدحمید کلانتری معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایران و دبیر کل وزارت بازرگانی، تعاون و مصرف مالزی در پوتراجایا دیدار و راه های گسترش همکاری های دو جانبه در بخش تعاون را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

– اواسط مهر ماه نیز فیروزنیا سفیر ایران در مالزی در پایان ماموریت خود با احمد زاهد حمیدی وزیر کشور مالزی دیدار و گفت وگو کرد. وزیر کشور مالزی قرار شد چند ماه بعد به ایران سفر کند که این سفر انجام نشد.

ماهاتیر محمد نخست وزیز اسبق مالزی نیز در دیدار خداحافظی فیروزنیا ضمن اشاره به شرکت خود در مراسم تحلیف ریاست جمهوری حسن روحانی در تهران، نقش ایران در منطقه را بسیار مهم خواند و گفت مالزی همواره خواهان توسعه روابط با ایران بخصوص در زمینه های اقتصادی و بازرگانی بوده است. وی اظهار امیدواری کرد با رفع تحریم ها و مشکلات پیش آمده از ناحیه فشارهای خارجی، زمینه این همکاری ها بیش از پیش فراهم شود.

تان سری پاندیکار امین رییس مجلس مالزی نیز در در دیدار خداحافظی با فیروزنیا با اشاره به سفرهایش به ایران و دیدارهایش با مقامات ایرانی گفت سلام مرا به جناب آقای دکتر لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی ایران برسانید و انشاالله تماس ها و همکاری های پارلمانی میان مجلس دو کشور تداوم و توسعه بیشتری خواهد یافت.

– پنجمین نمایشگاه تجارت و سرمایه گذاری جهان اسلام نیز اوایل آبان ماه همزمان با سومین نمایشگاه گردشگری اسلامی و نخستین نمایشگاه آموزش عالی جهان اسلام با حضور 10 شرکت ایرانی در کوالالامپور پایتخت اقتصادی مالزی گشایش یافت.  یونس ژائله سعدآباد با حضور در آیین گشایش رسمی پنجمین نمایشگاه و کنفرانس تجارت و سرمایه گذاری جهان اسلام در مرکز تجارت جهانی پوترا شهر کوالالامپور پایتخت اقتصادی مالزی، جایزه خود به عنوان یکی از 10 چهره برتر اقتصادی جهان اسلام را از عبدالله احمد بدوای نخست وزیر پیشین مالزی دریافت کرد.

– در روز چهاردهم آذر ماه سال 93 نخستین خط پروازی شرکت هواپیمایی آسمان بین تهران – کوالالامپور با ظرفیت کامل 240 مسافر در فرودگاه بین المللی شهر کولالامپور به زمین نشست. شرکت هواپیمایی آسمان هفته ای دو پرواز از مبداء تهران به مقصد کوالالامپور برای روزهای دوشنبه و پنجشنبه برنامه ریزی کرده است که روزهای سه شنبه و جمعه نیز کوالالامپور را به مقصد تهران ترک می‌کند.

– تیم ذوب آهن اصفهان برای برگزاری اردوی 10 روزه در آذرماه به مالزی سفر کرد و با تیم های پلیس و تیم ملی جوانان این کشور نیز دیدارهای تدارکاتی برگزار کرد.

– مرتضی جاودان کنسول ایران در مالزی اواخر دی ماه از تبرئه و آزادی پنج زن و یک مرد ایرانی که در دام باندهای قاچاق مواد مخدر گرفتار شده بودند، خبر داد. وی نسبت به پیشنهادات اغفال کننده به مردم برای سفر به خارج از کشور نیز هشدار داد و گفت: قاچاقچیان با پیشنهاد سفر رایگان و حمل بارِ تجاری از مردم به عنوان طعمه استفاده می‌کنند و مردم باید در قبال این پیشنهادات هوشیار باشند..

– تیم ملی تنیس ایران برای حضور در رقابت های جام دیویس در گروه دوم منطقه آسیا و اقیانوسیه بهمن ماه امسال اردوی 10 روزه در مالزی برگزار کرد.

– ششمین کنفرانس بین المللی انرژی هسته ای آسیا بهمن ماه با حضور دو مقام هسته ای ایران به میزبانی مالزی گشایش یافت. سعید فتوره چیان معاون برنامه ریزی شرکت تولید و توسعه انرژی اتمی ایران در مالزی آمادگی کشورمان را برای همکاری با دیگر کشورها در بخش نیروگاه های هسته ای اعلام کرد.

– تیم ملی اسکواش جوانان پسر ایران بهمن ماه در هفدهمین دوره رقابت های اسکواش تیمی قهرمانی جوانان آسیا شرکت کرد و به مقام پنجم آسیا دست یافت.

– پلیس مالزی بهمن ماه امسال ده ها تبعه خارجی از جمله چند ایرانی را در یک باشگاه شبانه در شهر کوالالامپور بازداشت کرد. بازداشت اتباع ایران در مالزی طی سال اتفاق می افتد و این بازداشت ها چهره ایران را نزد مردم این کشور بد جلوه می‌دهد.

– سیزدهمین کنگره دیوان محاسبات کشورهای آسیایی موسوم به آسوسای بهمن ماه امسال با حضور فیاض شجاعی، دادستان دیوان محاسبات کشور ایران در شهر کوالالامپور مالزی برگزار شد.

سی و هشتمین نشست سالانه هیات اجرایی سازمان خبرگزاری های آسیا و اقیانوس آرام (اوآنا) اواخر بهمن ماه با حضور نمایندگان ایران و دیگر کشور های آسیا و منطقه اقیانوسیه در کوالالامپور پایتخت مالزی برگزار شد.

– هیاتی از پارک های علمی و فناوری استان های خراسان رضوی، خراسان جنوبی و یزد نیز اسفند ماه امسال در مالزی با مقامات علمی و فناوری این کشور دیدار و راه های توسعه همکاری های دوجانبه را بررسی کردند.

– تیم تنیس پسران زیر 14 سال ایران نیز اسفند ماه در رقابت های بین المللی تنیس نوجوانان در مالزی با شکست برابر تیم سریلانکا در رده دهم قرار گرفت.

– در اواسط اسفند ماه مالزی اعلام کرد ایرانیان به عنوان دومین گروه پرجمعیت گردشگران مالزی از غرب آسیا در سال 2014 بوده و با 72 هزار و 264 گردشگر حدود 159 میلیون و 476 هزار و 324 دلار درآمد برای دولت مالزی ایجاد کردند.

– نمایشگاهی از آثار نقاشی هنرمندان معاصر ایران 23 اسفند ماه در آستانه نوروز و برای معرفی بیشتر آثار هنری ایران زمین به مردم جنوب شرق آسیا در کوالالامپور پایتخت مالزی گشایش یافت که تا نهم فروردین 94 نیز ادامه می‌یابد.

– آخرین رویداد در مناسبات ایران و مالزی در سال جاری خورشیدی سفر گروه دوستی پارلمانی ایران و مالزی به کوالالامپور است. این گروه 25 اسفند ماه با عمار داگلاس یوگاه امباس وزیر صنایع و کالاهای کشاورزی مالزی دیدار و دو طرف خواستار گسترش همکاری های دو جانبه شدند.

هیات پارلمانی ایران روز 26 اسفند نیز با مقامات بلندپایه پارلمانی و سیاسی مالزیس دیدار و مذاکره می‌کند.

در حالی آخرین روزهای سال 1393 سپری می‌شود که مذاکرات ایران و مالزی ادامه دارد و وزیر مالزیایی خواستار افزایش صادرات کالاهای ایرانی به این کشور شده است.

ایران و مالزی در سال 1393 شاهد کاهش ارزش مبادلات تجاری دو کشور به نسبت سال های قبل بوده اند، هر چند ارزش صادرات ایران به این کشور جنوب شرق آسیا افزایش یافته است.

این مذاکرات در آخرین روزهای سال با توجه به تحولات در عرصه بین المللی و احتمال پایان تحریم ایران در ادامه مذاکرات هسته ای، می‌تواند نوید بخش مناسبات بهتری در روابط دو جانبه در صورت تغییر دیدگاه مقامات پوتراجایا که ناشی از سیاست های داخلی است، باشد.