نخست وزیر مالزی به دلیل ابتلا به باکتری ای‌کولی (E.Coli) زمین‌گیر شد.

به گزارش صدای ایرانیان(نمایندگی مالزی) و به نقل از روزنامه مالای میل، نجیب تون رزاق که طی روزهای گذشته بارها به مناطق سیل زده مالزی سفر کرده بود به باکتری ای‌کولی آلوده شده و از انجام کارهای روزنامه خود بازماند.

گفته می‌شود که این باکتری به دلیل مصرف ماده غذایی حاوی آن به نخست وزیر مالزی منتقل شده است.

دفتر نجیب تون رزاق در پیامی توئیتری این خبر را بدین‌گونه منتشر کرد: نخست وزیر، نجیب رزاق در جریان بازدید از مناطق سیل‌زده به ای‌کولی مبتلا شده است. پزشکان به او توصیه کرده‌اند که استراحت کند. او به محض بهبودی به انجام وظایف خود خواهد پرداخت.

حساب کاربری مربوط به نجیب تون رزاق در توئیتر نیز طی پیامی اعلام کرد که وی از خانه اوضاع را تحت کنترل دارد.

باکتری “اشریشیا کولای” (Escherichia coli) که معمولا با نام مخفف “ای کولای” (E coli) نامبرده می‌شود، باکتری گرم منفی میله‌ای شکل است که به طور شایع در بخش تحتانی روده حیوانات خونگرم یافت می‌شود.

اغلب گونه‌های ای کولای بی ‌ضرر هستند، اما برخی از انواع آن باعث مسمومیت وخیم غذایی در انسان‌ها می‌شوند و گاهگاهی شیوع بیماری ناشی از آنها به جمع آوری مواد غذایی مشکوک به آلودگی با آنها می‌انجامد.

گونه‌های بی‌ضرر این باکتری به طور طبیعی در روده انسان وجود دارند، و ممکن است با تولید نوعی از ویتامینK و با پیشگیری از استقرار باکتری‌های آسیب‌رسان درون روده به میزبان سود برسانند.

ای کولای یک جزء عمده در مدفوع است و انتقال مدفوعی- دهانی راه عمده انتقال گونه‌های آسیب‌رسان این باکتری است.