جدل بر سر رتبه و جایگاه جهانی دانشگاه های مالزی که اقدام به جذب ده ها هزار دانشجو از خاورمیانه و آفریقا و هزاران جوان ایرانی طی سال های گذشته کرده است، بالاگرفت.

به گزارش صدای ایرانیان (نمایندگی مالزی)، به نقل از ایرنا داتوک ‘سری ادریس’ وزیر دوم آموزش مالزی که درپی جذب جوانان کشورهای جهان برای ورود به دانشگاه هایمالزی است، هفته جاری ادعا کرد نظام آموزش عالی مالزی همتراز با دانشگاه های انگلستان، استرالیا و آلمان است.

مالزی که تحصیل را برای خود به تجارت تبدیل کرده است اکنون سودای جذب 200 هزار دانشجوی خارجی تا سال 2020 میلادی را در سر دارد و از هر عاملی برای تبلیغ به منظور جذب جوانان کشورهای جهان اقدام می‌کند.

منتقدان وزیر دوم آموزش مالزی که دانشگاه های این کشور را همتراز انگلستان، استرالیا و آلمان دانسته است، تاکید دارند ادریس قادر به درک دلایل تصمیم برخی جوانان خارجی برای ادامه تحصیل در مالزی نیست و به همین دلیل آموزش عالی این کشور را ‘در سطح جهانی’ توصیف می‌کند.

‘شمس الدین حامد’ بنیانگذار انجمن گروه مرجع در اصلاح آموزش و پرورش مالزی معتقد است بسیاری از موسسات آموزش عالی خصوصی در مالزی از روش های خاصی برای افزایش دانشجویان و ثبت نام بیشتر استفاده می‌کنند.

او گفت که این مراکز آموزش عالی هزینه های خود را کاهش داده و تعدادی دوره های تخصصی ارایه می‌کنند و حال تاکید می‌شود نظام آموزش عالی ما همتراز با برخی کشورها است. این تنها به دلیل افزایش ثبت نام دانشجویان خارجی است.

او گفت که برای دانستن جایگاه دانشگاه های مالزی باید در کل این موضوع بررسی شود و قیاس دانشجویان در مالزی با سایر نقاط جهان انجام شود. نباید افکار عمومی را فریب داد.

شمس الدین دلیل ورود دانشجویان خارجی از خاورمیانه و آفریقا به مالزی را تسهیل ویزای دانشجویی، بحث حد متوسط زبان انگلیسی در دانشگاه های این کشور و صرفه اقتصادی آن دانست و گفت ورود این تعداد دانشجو به این معنا نیست که کیفیت دانشگاه هایمالزی همتراز دانشگاه های استرالیا، انگلستان و آلمان است.

دانشگاه ‘یو.ام’ یا مالایا در رتبه بندی جهانی سال 2014 در جایگاه 151 قرار گرفت.

براساس آمار مالزی در حال حاضر 135 هزار دانشجوی خارجی در دانشگاه ها و مراکز آموش عالی دولتی و خصوصی این کشور تحصیل می‌کنند که 10 درصد از دانشجویان را شامل می‌شود.

وزیر دوم آموزش مالزی ادعا کرده است این کشور در حال حاضر نهمین مقصد برای دانشجویان خارجی در رشته های مختلف از جمله مهندسی، کشاورزی و فناوری اطلاعات و ارتباطات است و جوانانی از چین و استرالیا نیز در دانشگاه های این کشور تحصیل می‌کنند.

این آمار در حالی ارایه می‌شود که خانواده ها در مالزی طی سال های اخیر بهترین دانشگاه های جهان را برای ادامه تحصیل جوانان خود انتخاب می‌کنند و هر روز به رغبت جوانان مالزی برای تحصیل در خارج از این کشور افزوده می‌شود.

آمار رسمی دولت مالزی نشان می‌دهد تعداد دانشجویان مالزی مشغول به تحصیل در خارج در سال 2009 میلادی 59 هزار نفر بود، اما این تعداد یکسال بعد به 80 هزار دانشجو افزایش یافت و بیشتر آن ها در دانشگاه های استرالیا ، انگلیس، آمریکا، مصر و اندونزی تحصیل می‌کنند.

مالزی اکنون با برنامه ریزی به دنبال درآمد 600 میلیارد رینگیتی (174 میلیارد دلاری) از سال 2011 تا سال 2020 از طریق جذب دانشجو است.

اطلاعات رسانه های مالزی نشان می‌دهد دانشگاه های این کشور تلاش دارند دانشجویان خود را از کشورهای آسیای جنوب شرقی، چین، هند، کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و کشورهای آفریقایی جذب کنند.

تعداد دانشجویان ایرانی در مالزی هر روز رو به کاهش است. جمعیت دانشجویان ایرانی در مالزی در آذرماه سال 1391 براساس آمارهای رسمی 14 هزار نفر تخمین زده می‌شد و اکنون تعداد این دانشجویان به حدود پنج تا شش هزار نفر رسیده است.

هم اکنون حدود 30 هزار دانشجو از خاورمیانه، جنوب آسیا و شمال آفریقا تحصیلات خود را در دانشگاه های مالزی ادامه می‌دهند و این کشور تلاش دارد این تعداد را تا سال 2020 به حدود 60 هزار نفر برساند.