صدای ایرانیان (نمایندگی مالزی)؛ خطوط هوایی مالزی (مالیزیا ایرلاینز) در آستانه سالگرد ناپدید شدن پرواز ام.اچ ۳۷۰ با ۲۳۹ سرنشین برای جلوگیری از زیان بیشتر با بررسی ناوگان و مسیرهای پروازی خود قصد دارد یک سوم از کارکنانش را اخراج کند.

مالیزیا ایرلاینز که تا پیش از دو حادثه هوایی سال ۲۰۱۴ نیز با مشکل اقتصادی و زیان های انباشته شده دست و پنجه نرم می‌کرد، اکنون در برنامه بازسازی دولت مالزی قرار دارد. صندوق دولتی خزانه ملی که سرمایه گذار اصلی شرکت هواپیمایی مالزی است روز سه شنبه اعلام کرد اخراج یک سوم از ۲۰ هزار نیروی این شرکت براساس برنامه بازسازی این شرکت هواپیمایی و بازنگری در ناوگان مالیزیا ایرلاینز انجام می‌شود.

خطوط هوایی مالزی شهریور ماه امسال نیز از اجرای طرح شش میلیارد رینگیتی (یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلاری) برای تغییر ساختار این شرکت و اخراج ۳۰ درصد از نیروی کار خود خبر داده بود. این شرکت هواپیمایی مالزی اسفند ماه سال گذشته شاهد ناپدید شدن پرواز ام.اچ ۳۷۰ خود مسیر کوالالامپور به پکن بود که تاکنون اثری از هواپیما و ۲۳۹ سرنشین آن به دست نیامده و گفته می‌شود با انحراف از مسیر در اعماق اقیانوس هند سقوط کرده است.

پرواز ام.اچ ۱۷ نیز با ۲۹۸ سرنشین ۲۶ تیرماه در شرق اوکراین و در نزدیکی مرز روسیه با یک فروند موشک سرنگون شد و جدایی طلبان و دولت اوکراین همدیگر را متهم به ساقط کردن این هواپیمای غیرنظامی می‌کنند. تارنمای مالیزیا دایجست روز سه شنبه نوشت که صندوق دولتی خزانه ملی در طرح بازیابی مالیزیا ایرلاینز ۱۲ نقطه را هدف قرار داده تا بتواند طی دو سال آینده این شرکت را به سوددهی برساند.

زیان خالص خطوط هوایی مالزی در سه ماهه دوم سال گذشته میلادی به ۳۰۷ میلیون رینگیت (حدود ۸۶ میلیون دلار) رسید، در حالی که در سه ماهه دوم سال قبل از آن ۱۷۶ میلیون رینگیت (۴۹ ملیون دلار) بوده است. این شرکت هواپیمایی مالزی در رقابت با شرکت های هواپیمایی خصوص مانند ایرآسیا که چندی پیش شاهد سقوط هواپیمای خود در مسیر اندونزی به سنگاپور بود طی سه سال متوالی ضرر کرده است.

خزانه ملی مالزی علاوه بر تزریق شش میلیارد رینگیت کنونی در ۱۰ سال گذشته نیز بیش از پنج میلیارد رینگیت به خطوط هوایی مالزی تزریق کرده است.