امیر شکیب

صدای ایرانیان (نمایندگی مالزی)؛ کاخ سفید در پاسخی رسمی به طوماری با بیش از ۱۱۳ هزار امضا برای آزادی انور ابراهیم رهبر مخالفین دولت مالزی به محکومیت او واکنش نشان داد. تارنمای استار نوشت، در این بیانیه آمده است ایالات متحده آمریکا عمیقا از محکومیت رهبر مخالفان دولت مالزی ناامید شده و درخواست تجدید نظر در مورد محکومیت او را دارد، زیرا انور ابراهیم بیگناه است.

همچنین در بیانیه ای که روز جمعه صادر شد کاخ سفید اعلام کرده است که در مورد آزادی انور ابراهیم به گفتگو و تعامل با دولت مالزی ادامه خواهد داد. در این بیانیه همچنین در مورد سیستم قضایی مالزی و قوانین این کشور ابراز نگرانی شده و از دولت مالزی خواستار تجدید نظر در حکم و ملغی کردن آن شده است.

در این بیانیه همچنین با اشاره به ارتباطات گسترده اقتصادی و سیاسی بین دو کشور ایالات متحده آمریکا و مالزی، کاخ سفید تعهد خود در زمینه گسترش همکاریهای اقتصادی و سیاسی موثر در جایگاه مالزی در آسیا و جهان را یادآوری کرده است.

کاخ سفید افزود، تاریخ نشان داده کشورهایی که حقوق بشر را رعایت و از حقوق تمامی شهروندان خود در زمینه آزادیهای قومی، مذهبی، نژادی و حتی جنسیتی حمایت می‌کنند، بسیار موفق تر و با ثبات تر خواهند بود. در این بیانیه همچنین به ترویج دموکراسی در سیستم قضایی این کشور اشاره شده است.

دادگاه تجدید نظر مالزی اواخر سال گذشته انور ابراهیم ۶۷ ساله را به دلیل ارتکاب جرائم غیراخلاقی در سال ۲۰۰۸ به پنج سال زندان محکوم کرده بود. او پس از رای دادگاه تجدید نظر طی درخواستی از دادگاه فدرال این کشور خواستار تغییر حکم دادگاه پیشین شده بود.

رهبر مخالفان دولت مالزی در سال ۲۰۰۰ نیز به اتهام فساد اخلاقی به ۹ سال حبس دیگر محکوم شده بود، با این وجود در سال ۲۰۰۴ دادگاه فدرال مالزی دومین حکم را نقض کرد و او پس از تحمل شش سال حبس از زندان آزاد شد.

دادگاه فدرال مالزی ماه گذشته انور ابراهیم رهبر مخالفان دولت این کشور را به اتهام روابط غیراخلاقی محکوم به پنج سال زندان کرد.